Vedtægter for Hørsholm Senior Idræt (HSI)
 
§ 1 Navn og hjemsted
Stk. 1: Foreningens navn er Hørsholm Senior Idræt og den er stiftet den 1.11.1996.
Stk. 2: Foreningens hjemsted er Hørsholm Kommune.
§ 2 Formål
Stk. 1: Foreningen har til formål at fremme medlemmernes interesse i at dyrke en række idrætter for senior medborgere bl.a. gymnastik, afspænding, yoga, dans, svømning, softtennis, tennis, bordtennis, badminton, billard, turcykling, petanque, motion i naturen, stavgang og vandreture.
Stk. 2: Foreningen har tillige til formål via udøvelse af senioridræt at styrke fællesskabet og det sociale liv og sammenhold i foreningen, at udvikle den enkeltes evner og at fremme medlemmernes lyst til at engagere sig og tage et medansvar i foreningen gennem folkeoplysende aktiviteter. Foreningen varetager disse interesser på et almennyttigt grundlag.
§ 3 Foreningens opbygning
Stk. 1: Foreningen er én samlet juridisk enhed. Den daglige ledelse varetages af bestyrelsen. Generalforsamlingen har den højeste myndighed.
Stk.2: Foreningen tilbyder en række idrætsaktiviteter jfr. § 2 stk. 1. Oprettelse og nedlæggelse af en idrætsaktivitet kan besluttes afprøvet og kan iværksættes af bestyrelsen, men skal aktiviteten indgå som en fast aktivitet skal dette efterfølgende konfirmeres på førstkommende generalforsamling. Hver idrætsaktivitet ledes i det daglige af en holdleder/instruktør. Aktiviteterne er ikke selvstændige juridiske enheder.
§ 4 Tilhørsforhold til andre organisationer
Stk. 1: Foreningen er tilsluttet DGI, DAI (Dansk Arbejder Idrætsforbund) og
HIU (Hørsholm Idræts Union) under Danmarks Idrætsforbund og er underlagt disse organisationers regler og bestemmelser.
Stk. 2: Indmeldelse og udmeldelse af organisationer er et generalforsamlingsanliggende.
§ 5 Medlemsforhold
Stk. 1: Som aktivt medlem kan optages enhver, der er fyldt 55 år og som tilslutter sig foreningens formål og betaler kontingent for den gældende periode.
Stk. 2: Der kan på samme måde optages passive medlemmer.
Stk. 3: Et medlem, der har virket som holdleder, instruktør eller bestyrelsesmedlem i HSI i tilsammen mindst 20 år kan udnævnes til æresmedlem med virkning fra den førstkommende efterfølgende generalforsamling. Bestyrelsen kan endvidere udpege personer, der har ydet foreningen særlige tjenester til æresmedlem. Æresmedlemmer er kontingentfri.
Stk. 4: Ethvert aktivt medlem har ret til at anvende foreningens faciliteter og deltage i foreningens aktiviteter og tilbud samt til demokratisk medindflydelse på foreningens forhold efter disse vedtægter. Et passivt medlem har ikke adgang til idrætsudøvelse. For udøvelse af stemmeret på generalforsamlingen gælder bestemmelsen i § 8, stk. 4.
Stk. 5: Medlemmerne er forpligtet til at overholde foreningens vedtægter og øvrige bestemmelser. Medlemmerne er endvidere forpligtet til at overholde de regler og bestemmelser, som er fastsat af en organisation, som foreningen er tilsluttet.
Stk. 6: Anmodning om medlemskab behandles af bestyrelsen, og medlemskabet gælder fra at bestyrelsen har oprettet det. Bestyrelsen kan kun afslå medlemskab, såfremt der foreligger en særlig begrundelse herfor. Afslag på medlemskab, dog ikke som følge af venteliste, kan kræves indbragt for generalforsamlingen af den, der har fået afslag. Anmodning herom skal fremsættes inden fire uger efter, at afslaget er meddelt. Anmodningen behandles på førstkommende generalforsamling.
Stk. 7: Udmeldelse sker skriftligt ved meddelelse til bestyrelsen ved kassereren. Alle økonomiske mellemværender opgøres og betales ved udmeldelse. Der ydes ikke delrefusion for kontingentperioden.
§ 6 Kontingent
Stk. 1: Kontingentet fastsættes af generalforsamlingen. Bestyrelsen udarbejder forslag til kontingent. Kontingentet dækker deltagelse i alle foreningens aktiviteter, men for specielle aktiviteter gælder særlige regler. Der kan fastsættes forskelligt kontingent for hhv. aktive og passive medlemmer. Bestyrelsen kan fritage et medlem for kontingentbetaling, såfremt særlige forhold taler for det.
Stk. 2: Bestyrelsen opkræver kontingent og fastlægger betalingsterminer og opkrævningsform.
Stk. 3: Såfremt et medlem ikke betaler kontingent rettidigt og ikke har betalt efter at være blevet rykket, kan bestyrelsen slette den pågældende som medlem. Sådant ophør af medlemskabet kan ikke kræves indbragt for generalforsamlingen. Et udelukket medlem kan igen optages, såfremt bestyrelsen går ind herfor.
§ 7 Udelukkelse og eksklusion
Stk. 1: Et medlem kan udelukkes midlertidigt for en periode op til seks måneder eller kan ekskluderes, såfremt vedkommende handler til skade for foreningen, eller hvis vedkommende ikke opfylder sine medlemsforpligtelser. Eksklusion indebærer, at medlemskabet ophører.
Stk. 2: I sager om midlertidig udelukkelse og eksklusion har medlemmet krav på at blive hørt, inden bestyrelsen træffer sin afgørelse. I sager om eksklusion har medlemmet desuden krav på, at bestyrelsens afgørelse prøves på førstkommende generalforsamling, og sagen sættes på dagsordenen som et særligt punkt. Såfremt den ekskluderede ønsker at bruge denne mulighed, skal anmodning herom fremsættes til bestyrelsen inden fire uger efter, at eksklusionen er meddelt. Bestyrelsens afgørelse om eksklusion gælder, selvom den er krævet indbragt for generalforsamlingen, medmindre bestyrelsen bestemmer andet.
Stk. 3: Generalforsamlingen kan godkende bestyrelsens beslutning om eksklusion med samme majoritet som ved ændring af vedtægterne.
Stk. 4: Såfremt et ekskluderet medlem senere anmoder om optagelse i foreningen, afgør bestyrelsen spørgsmålet.
§ 8 Ordinær generalforsamling
Stk. 1: Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed i alle anliggender, medmindre andet fremgår af disse vedtægter.
Stk. 2: Ordinær generalforsamling afholdes en gang årligt inden udgangen af marts måned.
Stk. 3: Bestyrelsen indkalder til generalforsamling med mindst 14 dages varsel ved opslag på foreningens hjemmeside samt ved e-mail til medlemmer med kendt e-mailadresse. Indkaldelsen skal indeholde tid og sted og foreløbig dagsorden, samt oplysning om, at forslag fra medlemmer skal være fremme hos bestyrelsen senest 8 dage før generalforsamlingen. Bestyrelsen kan selv fremsætte forslag. Bestyrelsen udarbejder forslag til kontingent og budget. Dagsorden skal indeholde oplysning om de forslag, som skal behandles og de valg, der skal foretages. Regnskab og andre bilag til dagsordenen skal medfølge. Indkommer der rettidigt forslag fra medlemmer efter udsendelse af foreløbig dagsorden opslås disse ligeledes på foreningens hjemmeside og udsendes ved e-mail til medlemmer med kendt e-mailadresse.
Stk. 4: Adgang til generalforsamlingen har alle foreningens medlemmer samt personer bestyrelsen har inviteret. Stemmeret har alle aktive medlemmer, der har været medlem af foreningen i mindst to måneder og ikke er i kontingentrestance. Der kan stemmes ved personligt fremmøde eller ved fuldmagt.
Stk. 5: En lovlig indkaldt generalforsamling er beslutningsdygtig uanset antallet af fremmødte.
Stk. 6: Generalforsamlingen ledes af en dirigent, der vælges af generalforsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen. Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger. Dirigenten kan bestemme skriftlig afstemning.
Stk. 7: Beslutninger træffes ved almindeligt flertal. Til vedtægtsændringer og beslutning om opløsning kræves dog kvalificeret flertal, jf. §§ 15 og 16. Ved personvalg er den valgt, der opnår flest stemmer.
Stk. 8: Valgbar til bestyrelsen og som revisor er ethvert aktivt medlem.
Stk. 9: Dirigenten afgør spørgsmål om afstemninger, der som udgangspunkt foregår ved håndsoprækning. Et fremmødt medlem kan fremsætte begæring om skriftlig afstemning.
Stk. 10: Bestyrelsen sørger for at der tages referat over generalforsamlingens beslutninger. Referatet godkendes og underskrives af dirigenten og formanden for HSI.
 
§ 9 Dagsorden for ordinær generalforsamling
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
  1. Valg af dirigent
  2. Valg af 2 stemmetællere og 1 referent
  3. Bestyrelsens beretning
  4. Aflæggelse og godkendelse af det reviderede årsregnskab for det forløbne år
  5. Aflæggelse og godkendelse af forslag til kontingent og budget for det kommende år
  6. Behandling af indkomne forslag
  7. Valg til bestyrelsen
  1. Valg af formand og 1 bestyrelsesmedlem i ulige år
  2. Valg af kasserer og 2 bestyrelsesmedlemmer i lige år
  3. Valg af op til 2 suppleanter til bestyrelsen hvert år
  1. Valg af 2 revisorer og en suppleant, 1 revisor i lige år, 1 revisor i ulige år. Suppleant vælges hvert år
  2. Eventuelt
§ 10 Ekstraordinær generalforsamling
Stk. 1: Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen og skal indkaldes, når mindst en femtedel af foreningens stemmeberettigede medlemmer skriftligt over for bestyrelsen fremsætter krav herom med angivelse af det emne, som kræves behandlet.
Stk. 2: Ekstraordinær generalforsamling skal afholdes senest fire uger efter, at kravet er modtaget. Indkaldelse skal ske med mindst to ugers varsel. Reglerne om indkaldelsesmåde og generalforsamlingens gennemførelse gælder i øvrigt på samme måde som for ordinær generalforsamling.
§ 11 Bestyrelsen
Stk. 1: Bestyrelsen er foreningens daglige ledelse.
Stk. 2: Bestyrelsen består af 5 medlemmer, herunder en formand. Formand og kasserer vælges direkte. Øvrige bestyrelsesposter besættes på førstkommende, konstituerende bestyrelsesmøde, hvor der foretages fornøden fordeling af opgaverne. Formanden og et bestyrelsesmedlem vælges på ulige årstal. Kassereren og den resterende bestyrelse vælges på lige årstal. Alle valg sker på ordinær generalforsamling for to år.
Stk. 3: Generalforsamlingen vælger for et år ad gangen en suppleant. Såfremt et bestyrelsesmedlem, herunder formand, afgår i utide, indtræder suppleanten i bestyrelsen. Såfremt en suppleant er indtrådt i bestyrelsen, skal den pågældende bestyrelsespost besættes ved valg på den førstkommende ordinære generalforsamling. 
Stk. 4: Bestyrelsen kan selv fastsætte en forretningsorden. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede, hvoraf den ene skal være formanden eller næstformanden. I tilfælde af stemmelighed er formandens eller dennes stedfortræders (næstformandens) stemme afgørende. Der udarbejdes referat af bestyrelsens møder. 
Stk. 5: Bestyrelsen kan nedsætte udvalg til varetagelse af løbende eller enkeltstående opgaver. Bestyrelsen kan endvidere beslutte at afprøve nye aktiviteter.   
§ 12 Aktivitetsudvalg
Stk. 1: Bestyrelsen kan nedsætte aktivitetsudvalg og udarbejde en forretningsgang for hvert aktivitetsudvalg. I denne bestemmes antallet af udvalgsmedlemmer.
Stk. 2: Et aktivitetsudvalg varetager de opgaver, som vedrører den pågældende aktivitet. Bestyrelsen kan bemyndige et aktivitetsudvalg til at disponere over nærmere bestemte midler.
§ 13 Regnskab og revision
Stk. 1: Foreningens regnskabsår er kalenderåret.
Stk. 2: Bestyrelsen udarbejder årsregnskab. Regnskabet, der skal foreligge klar til revisorer senest 1. februar, skal indeholde resultatopgørelse over driften samt status. Dette regnskab revideres og skal godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 3: Regnskabet revideres af to generalforsamlingsvalgte revisorer. På hver ordinær generalforsamling vælges én revisor for to år.
Stk. 4: Revisorerne skal hvert år gennemgå årsregnskabet og påse, at det er regnskabsmæssigt korrekt, og at indtægter og udgifter er udtryk for rimelige dispositioner. Revisorerne skal forsyne årsregnskabet med en påtegning. Revisorerne har til enhver tid adgang til at påse bogføring og foreningens beholdninger.
§ 14 Tegningsret og hæftelse
Stk. 1: Foreningen tegnes af formanden eller næstformanden sammen med et af de øvrige bestyrelsesmedlemmer. Formanden alene og/eller foreningens kasserer alene er dog berettiget til at disponere over foreningens bank- og girokonti som led i den daglige drift. Køb, salg og pantsætning af fast ejendom samt lånoptagelse skal godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 2: Bestyrelsen kan meddele et udvalg eller en person fuldmagt til at foretage dispositioner på vegne af foreningen.
Stk. 3: Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen. Bestyrelsesmedlemmer hæfter heller ikke personligt for disse forpligtelser.
§ 15 Vedtægtsændringer
Stk. 1: Ændring af vedtægterne kan ske på enhver generalforsamling, når mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for forslaget.
Stk. 2: Vedtagelse af fusion med en anden forening afgøres efter reglerne om vedtægtsændringer.
 
§ 16 Opløsning
Stk. 1: Beslutning om foreningens opløsning kræver vedtagelse på to på hinanden følgende ekstraordinære generalforsamlinger. Der skal mindst være seks uger mellem de to generalforsamlinger. Til vedtagelse af opløsning kræves, at mindst to tredjedele af de afgivne stemmer er for beslutningen på begge generalforsamlinger.
Stk. 2: På den afsluttende generalforsamling skal træffes beslutning om, hvilke almennyttige formål foreningens formue skal anvendes til, dog skal foreningens midler ved opløsning anvendes til gavn for ældrearbejdet i Hørsholm. Ingen medlemmer kan få andel i formuen.
Stk. 3: Til at forestå opløsningen af foreningen vælger den afsluttende generalforsamling to personer til at gennemføre alle nødvendige dispositioner.
Ændring i vedtægten foretaget på ordinær og ekstraordinær generalforsamling den 17. maj. 2024.
Sign./ Ulrik Sort (dirigent).
Ændring i vedtægten foretaget på ordinær og ekstraordinær generalforsamling den 05. aug. 2022.
Sign./ Jørn Knudsen (dirigent).
Ændring i vedtægten foretaget på ordinær og ekstraordinær generalforsamling den 21. marts 2002.
Sign./ Lissy Espegreen Lumbye (dirigent).
Ændring i vedtægten foretag
et på ekstraordinær generalforsamling, den 14. maj 1998. Sign./ Erich Kahle (dirigent).
Således vedtaget på foreningens generalforsamling, den 1. november 1996.
Hørsholm Senior Idræt | Hørsholm Hallen, Stadion Allé 5 | 2960 Rungsted Kyst | Tlf.: +4520746661 | kontakt@hsid.dk